Towarzyszący nam często ból mięśni czy stawów potrafi na dobre odebrać radość życia. Jest jednak kilka prostych sposobów, jak zapobiegać bólowi i jak z nim walczyć.

1. Poznaj swojego wroga. Im lepiej rozumiesz, skąd bierze się ból, tym łatwiej mu zaradzić. Ale bez obaw, nie musisz zaczynać studiów medycznych! Wystarczą podstawy – jak funkcjonuje twój mózg i system nerwowy oraz co się w nich dzieje, gdy czujesz ból.
  2.

3. Ruszaj się. Stała, codzienna aktywność fizyczna i zdrowy tryb życia nie tylko poprawiają nasze samopoczucie i stan zdrowia, ale również zmniejszają ryzyko przewlekłych bóli. Czy nam się to podoba, czy nie, nasze ciało jest tak skonstruowane, że potrzebuje ruchu.
  4.

5. Poradź się fizjoterapeuty. Jeśli ból jest skutkiem urazu lub nasila się z czasem, konieczna będzie pomoc fizjoterapeuty. Potrafi on diagnozować i leczyć urazy, a także opracować strategie walki z bólem. Im wcześniej skorzystasz z konsultacji u specjalisty, tym większa szansa, że ból nie stanie się przewlekły.
  6.

7. Nie ufaj ślepo zdjęciom. Większość z nas sądzi, że rentgen lub wynik badania MRI jednoznacznie powie nam, „czemu boli”. Tymczasem obrazy diagnostyczne rzadko dają jasny obraz tego, co powoduje ból. Dla przykładu: jedno z badań przeprowadzonych na grupie sześćdziesięciolatków, którzy nie odczuwali żadnych bóli kręgosłupa, wykazało, że ponad 90% z nich miało zdegenerowane lub wybrzuszone dyski, 36% cierpiało na przepuklinę kręgosłupa, a 21% na zwężenie kanału kręgowego. I często bywa na odwrót – na zdjęciu nic, a ból dokucza. To, co pokazuje obrazowanie, może mieć lub nie mieć związku z odczuwanymi przez ciebie objawami.
  8.

9. Zadbaj o samopoczucie! Szansa na przewlekły ból zwiększa się, jeśli cierpisz na depresję lub stany lękowe. Badanie opublikowane w czasopiśmie „Journal of Pain” wykazało, że pacjenci po operacji wszczepienia protezy kolana, którzy mieli skłonność do depresji oraz bali się bólu, rzeczywiście po zabiegu częściej odczuwali przewlekły ból. Jeśli więc masz przed sobą podobny zabieg chirurgiczny, rozmawiaj ze swoim lekarzem także o swoim stanie psychicznym. Pomoże ci to gładko przejść przez operację i rekonwalescencję.

Podobne teksty:

Międzynarodowy Terapeuta OM Cyriax i NDT Bobath