Boli cię ścięgno? Ćwicz mózg!

Tendinopatie to jedne z najczęstszych urazów w obrębie tkanek miękkich. Tendinopatia to choroba ścięgna i/lub jego przyczepu do kości.

 

Do najczęściej występujących można zaliczyć zapalenie ścięgna Achillesa oraz tzw. łokieć tenisisty, czyli zapalenie ścięgien prostownika nadgarstka na przyczepie do nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Do tej pory patrzono na tego typu kontuzje głównie przez pryzmat uszkodzenia tkanek miękkich. Konsekwencje takiego urazu są jednak dużo większe i obejmują nawet mózg, a dokładniej korę ruchową. Mówiąc prosto, oznacza to, że obszar mózgu, który kontroluje mięsień, nie działa prawidłowo.

Zauważono, że u osób z tendinopatią dochodzi do zaburzenia kontroli motorycznej również w kończynie zdrowej. Może to wyjaśniać dlaczego często z czasem dochodzi do uszkodzenia ścięgien również “po drugiej stronie”. Odpowiada za to zjawisko skrzyżowania (Crossover Phenomenon).

Istnieje kilka ścieżek neuroanatomicznych, które łączą lewą i prawą stronę naszego ciała, ułatwiając podstawowe funkcje człowieka, takie jak chodzenie. Szlaki te obejmują interneurony spoidłowe w rdzeniu kręgowym i wiele połączeń międzypółkulowych w korze mózgowej. Mechanizm nie jest jeszcze do końca poznany, ale pozwolił na opracowanie nowych schematów postępowania w przypadku tendinopatii.

W 2015 r. dr Ebonie Rio opisała nowatorską technikę rehabilitacji, Tendon Neuroplastic Training (TNT), która ma potencjał znacznego zmniejszenia bólu w tendinopatii poprzez połączenie treningu siłowego z sygnałem dźwiękowym lub wizualnym. Celem włączenia w program rehabilitacji bodźców zewnętrznych jest próba przemodelowania kory ruchowej i poprawienia kontroli motorycznej.

Do wykonania techniki przydatny będzie metronom, który ściągnąć można za darmo w postaci aplikacji na smartfona.

Ćwicz tak, aby uzyskać 3-sekundowy skurcz koncentryczny (w przypadku ścięgna Achillesa stawanie na palcach) oraz 3-sekundowy skurcz ekscentryczny (schodzenie w dół) i wykonaj 8 powtórzeń w 4 seriach (2 minuty przerwy między seriami). 6 sekund x 8 powtórzeń = 48 sekund.

 

Czas trwania programu szacuje się na ok 4-8 tygodni.

Tendon Neuroplastic Training wykorzystuje trening siłowy z zewnętrznymi sygnałami jako strategię optymalizacji neuroplastyczności. Koncepcja jest bardzo młoda, wymaga potwierdzenia kolejnymi badaniami, ale już teraz daje dużą nadzieję na opracowanie skuteczniejszych programów rehabilitacyjnych w przypadku tendinopatii.

Źródło

  1. E. Rio (2015). Tendon neuroplastic training: changing the way we think about tendon rehabilitation: a narrative review. BJSM
  2. P. Malliaras (2013). Achilles and patellar tendinopathy loading programmes : a systematic review comparing clinical outcomes and identifying potential mechanisms for effectiveness. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23494258/
  3. P. Welsch (2018). Tendon neuroplastic training for lateral elbow tendinopathy: 2 case reports. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6173218/
  4. T. J. Carroll (1985). Contralateral effects of unilateral strength training: evidence and possible mechanisms. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17043329/

Podobne wpisy:

  1. Czym jest masaż powięziowy?
  2. Ostroga piętowa – przyczyny powstawania i terapia
  3. Chodzenie daje wolność
  4. Czy wiesz, że badania obrazowe mogą wprowadzać w błąd?

Daniel Kawka
Fizjoterapeuta, Certyfikowany Bodyworker
Międzynarodowy Terapeuta OM Cyriax i NDT Bobath
Dyplomowany Terapeuta PNF, Certyfikowany Terapeuta Saebo
606 300 315