Czy plecaki szkolne są bezpieczne dla zdrowia dzieci?

Wiele razy słyszeliście zapewne, że ciężkie plecaki są powodem deformacji oraz bólu pleców u dzieci. Mało to ma jednak wspólnego z prawdą, co udowodnili naukowcy.

Jak donosi British Journal of Sports Medicine, Parma Yamato wraz ze współpracownikami dokonali przeglądu 69 badań dotyczących używania tornistrów i ich wpływu na ból pleców. W badaniach wzięło udział łącznie ponad 72 000 dzieci. Naukowcy nie znaleźli dowodów na to, że cechy plecaków, takie jak waga, konstrukcja i metoda przewozu, zwiększają ryzyko wystąpienia bólu pleców u dzieci i młodzieży.

Ludzie błędnie myślą, że ból pleców u dzieci jest kontuzją, więc szukają przyczyny kontuzji pleców, a tornister jest łatwym celem do obwinienia. W rzeczywistości aktywność fizyczna i obciążenie są dobre dla kręgosłupa, dlatego chcemy, aby dzieci były aktywne fizycznie i dźwigały ciężary. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku.

Moim zdaniem zdecydowanie większy wpływ na ból oraz deformacje pleców u dzieci mają:

• przeciążenie zadaniami domowymi (poza bardzo negatywnym wpływem na układ ruchu są one również niestety bardzo skutecznym sposobem zniechęcania dzieci do nauki)

• podwożenie dzieci samochodem bezpośrednio pod drzwi szkoły

Pamiętajcie, że nasze ciało jest stworzone do ruchu i jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju zarówno umysłowego jak i emocjonalnego.

Jeżeli chcesz, żeby twoje dziecko miało zdrowsze ciało, a co za tym idzie również umysł, to pozwól mu po szkole biegać, wspinać się, dźwigać ciężary, itp.