Jak ćwiczyć po skręceniu stawu skokowego? Ćwiczenie krótkiej stopy

 

Trafiłem niedawno na niezwykle interesujące badania naukowe dotyczące tego jak ćwiczyć po skręceniu kostki. Głównymi powikłaniami po tego typu urazie jest mało elastyczna blizna oraz pogorszenie przetwarzania informacji neurosensorycznych.

 

Ćwiczenie o którym zaraz napiszę wpływać będzie właśnie na kontrolę neurologiczną stawu, co ma zapobiec występowaniu przewlekłej niestabilności stawu skokowego (chronic ankle instability – CAI).

 

Lambers, Ootes i Ring opisali skręcenia i nadwyrężenia jako najczęstsze urazy sportowe, stanowiące 36% wszystkich urazów sportowych, przy czym najczęstszym miejscem urazu jest staw skokowy (72%). McCriskin oszacował, że w Stanach Zjednoczonych co roku 2 miliony osób doznaje urazu kostki, a koszt leczenia tych urazów jest ważnym problemem zdrowotnym.

 

Większość skręceń stawu skokowego początkowo powoduje ból i obrzęk, któremu towarzyszą problemy z ruchomością stawów. Ponadto różne zespoły mięśniowo-szkieletowe kończyn dolnych mogą się rozwinąć wtórnie do skutków urazów stawu skokowego. Te wtórne zespoły obejmują:

 

  • zapalenie powięzi podeszwy,

  • zespół pasma biodrowo-piszczelowego,

  • zespół bólu rzepkowo-udowego,

  • zapalenie ścięgna rzepki, przyśrodkowy zespół stresu piszczelowego,

  • ból przyśrodkowy kolana.

 

Dodatkowo u 70–80% pacjentów, u których doszło do zwichnięcia stawu skokowego, rozwija się przewlekła niestabilność stawu skokowego (CAI), która jest czynnikiem predysponującym do powtarzających się urazów stawu skokowego.

 

Skręcenia stawu skokowego są również często związane z upośledzeniami neurologicznymi i mechanicznymi. Niedobory funkcji somatosensorycznych są związane ze spadkiem siły i koordynacji kostki, co może prowadzić do niestabilności stawu skokowego. Funkcję somatosensoryczną, w tym propriocepcję, definiuje się jako szeroko zakrojoną informację sensoryczną pochodzącą z receptorów stawowych (torebek stawowych i więzadeł) oraz z mechanoreceptorów mięśni i skóry, która służy do kontroli postawy i ruchu.

 

Propriocepcja stawu skokowego jest niezbędna do wykonywania czynności funkcjonalnych wymagających równowagi stojącej i utrzymania ogólnej postawy ciała. W konsekwencji badacze i klinicyści skupili się na poprawie propriocepcji stawu skokowego i stabilności postawy poprzez wykorzystanie programów treningu równowagi i koordynacji w zapobieganiu nawracającym skręceniom stawu skokowego.

 

Po wnikliwych badaniach naukowcy stwierdzili, że prostą aktywnością zmniejszającą ryzyko komplikacji po skręceniu stawu skokowego będzie tzw. ćwiczenie krótkiej stopy (short-foot exercise – SFE). Ćwiczenia krótkiej stopy (SFE) to szeroko stosowana interwencja treningu równowagi, która została niedawno opracowana w celu poprawy propriocepcji stawu skokowego, wzmocnienia wewnętrznych mięśni stopy, podniesienia i wsparcia środkowego łuku podłużnego (MLA) stopy oraz poprawy dynamicznej równowagi stojącą.

 

SFE polega na próbie pociągnięcia głowy pierwszej kości śródstopia w kierunku kości piętowej bez podwijania palców u nóg.

 

Ćwiczenie po skręceniu kostki
Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6350454/

 

Trening SFE znacząco poprawia propriocepcję i równowagę dynamiczną u pacjentów z CAI, u których wystąpiły nawracające skręcenia stawu skokowego. Włączenie SFE mogłoby przyspieszyć powrót do zdrowia po skręceniu kostki i zapobiec rozwojowi CAI. Może także ułatwić szybszy powrót do codziennych zajęć i uprawiania sportu.

 

Sprawdź prowadzone przeze mnie kursy

 
Źródło:

 

Podobne wpisy:

  1. Czy każdy może wykonywać przysiady? Ćwicz zgodnie z fizjologią
  2. Kość gnykowa – klucz do wyprostowanej postawy ciała
  3. Napięciowe bóle głowy – przyczyny powstawania i terapia
  4. Ból łokcia, a nieprawidłowe oddychanie
  5. Jak się poprawnie i zdrowo rolować? Porady fizjoterapeuty

 

Daniel Kawka
Fizjoterapeuta, Certyfikowany Bodyworker
Międzynarodowy Terapeuta OM Cyriax i NDT Bobath
Dyplomowany Terapeuta PNF, Certyfikowany Terapeuta Saebo
606 300 315