Jak wyjść z bólu? 3 kroki!

Długo utrzymujący się ból i ciągłe uczucie dyskomfortu potrafią odebrać radość z życia. Jeśli ta sytuacja Cię dotyczy, przeczytaj artykuł do końca i poznaj 3 kroki do wyjścia z bólu. Jak pokonać ograniczenia i odzyskać radość życia?

 

Dlaczego ból jest tak kłopotliwy w terapii?

 

Nikt z nas nie lubi doświadczać bólu. Inaczej jest, gdy doświadczymy bólu w wyniku urazu lub jakiejś jednorazowej sytuacji, a inaczej, gdy towarzyszy nam w każdej sekundzie naszego życia. Długo utrzymujący się ból zmienia budowę i fizjologię mózgu.

 

Ciągłość występowania bólu sprawia, że ośrodkowy układ nerwowy zaczyna przyzwyczajać się do tego stanu i paradoksalnie staje się jeszcze sprawniejszy w wytwarzaniu bólu. Jak to możliwe i dlaczego tak się dzieje?

 

Kawka z fizjoterapeutą: ból i jeszcze więcej

 

Z ewolucyjnego punktu widzenia, aby przeżyć, należy w pełni brać pod uwagę ból. Kiedy jeden ruch lub czynność stają się bolesne – szybko przykuwa to naszą uwagę. Układ nerwowy szybko uczy się skojarzeń, a im większe znaczenie ma dla nas ruch, tym bardziej ślad pamięciowy zyskuje na sile przechowywania.

 

Profesor Vania Apkarian, genialny badacz bólu, tak napisał w jednej ze swoich publikacji: „Anatomia i fizjologia mózgu w przypadku bólu przewlekłego różni się od anatomii i fizjologii mózgu osób doświadczających bólu ostrego”. Często zdarza się tak, że krążek międzykręgowy lub mięsień się zregenerowały, a ból pozostał. Dzieje się tak dlatego, że mózg skojarzył pewne ruchy z bólem.

 

3 kroki do wyjścia z bólu

 

Celem nowoczesnej terapii jest przemodelowanie mózgu, aby oduczyć go wytwarzania bólu. Da się to zrobić w trzech krokach:

 

  1. identyfikacja przeszkód,

  2. bezpieczne zwiększanie aktywności,

  3. przeciwbólowy styl życia.

 

Dogłębne zrozumienie tych punktów i rzetelne wprowadzenie ich w życie może sprawić, że pozbędziesz się dotychczasowych dolegliwości. To niezwykłe jak wiele człowiek jest w stanie zrobić sam dla siebie.

 

1. Identyfikacja przeszkód

 

Zanim przejdziesz do realizacji kolejnych kroków, musisz zrozumieć naturę bólu. Często nie jest on wcale związany z uszkodzeniem, defektem, czy jakąś inną anomalią. Musisz zidentyfikować główne czynniki, które są zapalnikiem dla bólu.

To etap bardzo wnikliwej obserwacji samego siebie, który można połączyć z rozmową z fizjoterapeutą. Zapalnikiem dla bólu mogą być bardzo konkretne aktywności i przyzwyczajenia ruchowe. Ważną rolę mogą odgrywać również czynniki związane z dietą, a nawet z emocjami i wypoczynkiem.

 

2. Bezpieczne zwiększanie aktywności

 

Kolejnym, bardzo ważnym krokiem jest stopniowa ekspozycja na ruch. Takie działanie sprawia, że adaptujemy nasz układ nerwowy do większych obciążeń. Układ obronny będzie czuł się coraz bezpieczniej. Dzięki temu rzadziej będzie generował informacje o zagrożeniu, które przejawiają się pod postacią bólu.

 

Bezpieczne zwiększanie aktywności może polegać np. na stopniowym, powolnym wykonywaniu coraz bardziej zaawansowanych zgięć kręgosłupa. W tym miejscu trzeba wyraźnie podkreślić, że zgięcie kręgosłupa jest jego naturalną funkcją. Tylko korzystanie z niej pozwala na pełną radość życia.

 

3. Przeciwbólowy styl życia

 

Jeśli zależy Ci na długofalowych zmianach, musisz wprowadzić zmiany w kluczowych sferach swojego życia. Tylko te zmiany pomogą Ci utrwalić efekty wprowadzenia pierwszych dwóch kroków.

 

Zazwyczaj kluczowe znaczenie mają takie rzeczy jak: sen, pora i sposób odżywiania się, ćwiczenia ciało-umysł, poprawa relacji interpersonalnych. Pomocna może okazać się również terapia śmiechem.

 

Temat bardziej szczegółowo omówię podczas kursu online👉 “Kompleksowa Autoterapia Bólu Pleców”

 

Masz moc by pokonać ból!

 

Sposobem na pokonanie bólu nie jest zaprzestanie ruchu. Jeśli przestajesz się ruszać, otwierasz się na ból i pogłębianie się Twoich dolegliwości. Zdrowie to styl życia – jest w zasięgu Twoich rąk, wystarczy po nie sięgnąć.

 

Świadoma obserwacja własnego ciała i pojawiających się reakcji bólowych, bezpieczne zwiększanie aktywności i przeciwbólowy styl życia, pomogą Ci stanąć na nogi. Wierzę, że jesteś w stanie wyjść z bólu. A jeśli potrzebujesz rozmowy z fizjoterapeutą lub wprowadzenia ćwiczeń – jestem do Twojej dyspozycji.

 

ebook Dieta na ból pleców

Podobne wpisy:

  1. Czy bieganie niszczy kręgosłup i kolana?
  2. Niepełnosprawność dziecka spowodowana badaniem wad postawy – jak to możliwe?
  3. Mata do akupresury – czy NAPRAWDĘ leczy ból?
  4. Siedzenie prosto nie zapobiega bólowi pleców
  5. Zrozum i wylecz ból
  6. O czym mówi ból pleców?
  7. Wirusy pomagają zrozumieć ból pleców

 

Daniel Kawka
Fizjoterapeuta, Certyfikowany Bodyworker
Międzynarodowy Terapeuta OM Cyriax i NDT Bobath
Dyplomowany Terapeuta PNF, Certyfikowany Terapeuta Saebo
606 300 315