Masaż na napięte mięśnie – dlaczego NIE ZAWSZE POMAGA?

Sztywność mięśni jest częstym problemem, często wydaje nam się, że masaż pomoże. Czy rzeczywiście tak będzie? Niekoniecznie! Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się, czym jest sztywność mięśni i dlaczego masaż nie jest najlepszym rozwiązaniem.

 

Sztywność mięśni – co to takiego?

 

Sztywność mięśni to odczucie, które niekoniecznie związane jest z napięciem lub skróceniem mięśnia. Przecież gdyby napięty mięsień dawał jakieś nieprzyjemne doznania, osoby trenujące na siłowni powinny czuć się coraz gorzej, zamiast coraz lepiej. Zwykle jest jednak odwrotnie. Zdarza się, że osoby trenujące na siłowni czują się mniej spięte, niż na przykład ich koledzy z zajęć jogi.

 

Sztywność mięśni to raczej subiektywne odczucie, które ma nas informować o zagrożeniu. Stanowi ono funkcję homeostatyczną. Ten stan zagrożenia włącza się przeważnie wtedy, gdy zbyt mało lub zbyt dużo się ruszamy. Sztywność mięśni to reakcja, która ma poinformować nas o tym, że czas coś zmienić. Często jest to znak, że pora się ruszyć albo po prostu powiercić się na krześle.

 

Kawka z fizjoterapeutą: co robić kiedy ruch nie pomaga?

 

Czasem zdarza się tak, że ruch nie pomaga a uczucie sztywności utrzymuje się. W takim przypadku może to oznaczać, że przyczyna dyskomfortu ma więcej wspólnego z obwodowym lub centralnym uwrażliwieniem układu nerwowego na potrzebę większego przepływu krwi w niektórych obszarach.

 

Co można z tym zrobić? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jeśli czujesz się spięty, pamiętaj, że jest to subiektywne uczucie a niekoniecznie fizyczny stan skrócenia mięśnia, który wymaga masażu, rollowania i tym podobnych metod. Podobnie, jak w przypadku innych uczuć, odczuwasz to bardziej, gdy jesteś w gorszym stanie fizycznym lub psychicznym.

 

Sztywność mięśni spadnie, gdy poprawisz swoją sprawność

 

Sztywność mięśni, podobnie jak w przypadku innych uczuć, minie. Możesz sam do tego doprowadzić, poprawiając swoją sprawność, siłę, świadomość ciała, a także kontrolę motoryczną i zdrowie. Świetnym sposobem na uczucie sztywności mięśni jest np. progresywna relaksacja mięśniowa. Przykłady ćwiczeń z łatwością znajdziesz na YouTube.

 

Progresywna relaksacja mięśniowa zwiększa poziom świadomości ciała, wzmaga poczucie odprężenia, pomaga nam zrozumieć różnicę pomiędzy napięciem mięśniowym a jego brakiem, a przy okazji poprawia nastrój i koncentrację. A przede wszystkim jest to darmowy, szybki i łatwo dostępny sposób na poprawę sytuacji.

 

Sztywne plecy i masaż, który pomaga tylko na chwilę

 

Jeśli czujesz sztywność pleców, oczywiście możesz poczuć ulgę po masażu. Jednak będzie to efekt wyłącznie krótkotrwały. Jest to chwilowe oszukiwanie układu nerwowego, do którego napływa bardzo wiele przyjemnych bodźców. Podczas masażu nieprzyjemności na chwilę znikną, ale nie można traktować go jako rozwiązanie problemu.

 

Efekty masażu i tym podobnych działań będą chwilowe, jeśli nie zmienisz swoich codziennych przyzwyczajeń. Masaż może być przyjemną formą spędzania czasu, chwilą na relaks – takie również powinniśmy mieć. Nie powinniśmy jednak traktować masażu, jako długofalowego sposobu dbania o zdrowie.

 

Zmiana zaczyna się w Tobie

 

Często szukamy zewnętrznych powodów do zmiany, tymczasem jesteśmy w mocy, by zadbać o siebie i swoje zdrowie. Życie bez bólu i napięć nie jest niemożliwym do spełnienia marzeniem, ale codziennością tych, którzy decydują się zadbać o siebie i wprowadzić dobre nawyki w swoją codzienność. Każdy z nas ma w sobie siłę, aby to zrobić.

 

Wszystko, co dzieje się w naszym ciele, wiąże się z doświadczeniami naszego codziennego życia. Brak snu, niewłaściwy sposób odżywiania się, brak ruchu i permanentny stres – to czynniki, które nie sprzyjają życiu bez bólu i napięcia. Masaż może być chwilą na relaks, ale kluczowa zmiana powinna dokonać się w nas.

 

Zmień nawyki, a pokonasz sztywność mięśni

 

Ciągłe powtarzanie tych samych błędów i korzystanie z chwilowych rozwiązań, wcale nie przyniesie Ci długofalowych efektów. Obserwuj swoje ciało i nawyki, a następnie zmień te, które sabotują Twoją drogę do zdrowia. Jestem przekonany, że jesteś w stanie uwolnić się od dyskomfortu i z całego serca Ci tego życzę!

 

ebook Dieta na ból pleców

Podobne wpisy:

  1. Taśmy kinesiotaping na ból – czy to pomaga?
  2. Czy bieganie niszczy kręgosłup i kolana?
  3. Niepełnosprawność dziecka spowodowana badaniem wad postawy – jak to możliwe?
  4. Mata do akupresury – czy NAPRAWDĘ leczy ból?
  5. Siedzenie prosto nie zapobiega bólowi pleców
  6. Zrozum i wylecz ból
  7. O czym mówi ból pleców?

 

Daniel Kawka
Fizjoterapeuta, Certyfikowany Bodyworker
Międzynarodowy Terapeuta OM Cyriax i NDT Bobath
Dyplomowany Terapeuta PNF, Certyfikowany Terapeuta Saebo
606 300 315