Napięciowy ból głowy – czym jest i co zrobić, kiedy się pojawi?

Start / Blog / Napięciowy ból głowy – czym jest i co zrobić, kiedy się pojawi?

Masz trzy deadline’y w pracy, próbujesz spakować rzeczy z domu, bo się przeprowadzasz, a Twoje dziecko właśnie ogłosiło, że źle się czuje… Każda z tych sytuacji może spowodować ból głowy związany z napięciem, a wszystkie trzy naraz to już pewny cios.

Co to jest ból głowy związany z napięciem?

Według Kliniki Mayo: „Napięciowy ból głowy to zazwyczaj rozproszony, łagodny lub umiarkowany ból w głowie, który często opisywany jest jako uczucie ciasnego opasania wokół głowy. Napięciowy ból głowy (typ napięciowy) jest najczęstszym rodzajem bólu głowy, ale jego przyczyny nie są do końca zrozumiałe i zbadane”.

Prawdopodobnie już wiele razy w swoim życiu doświadczyłeś podobnego problemu. Jeśli jesteś kobietą, istnieje 2 razy większe prawdopodobieństwo, że napięciowe bóle głowy są Twoją zmorą. Ból głowy może atakować nagle jako silny ucisk lub występować długotrwale. Ważną różnicą jest to, czy napady są sporadyczne, czy występują regularnie. Innymi słowy, czy są one „epizodyczne”, czy „przewlekłe”. Przewlekłe napięciowe bóle głowy definiowane są jako bóle występujące 15 lub więcej razy na miesiąc (w okresie 3 miesięcy).

Dlaczego określenie częstotliwości występowania dolegliwości jest tak ważne? Ponieważ sposób radzenia sobie z nim w zależności od tego, jak często się pojawia, będzie inny. Co pomaga na napięciowy ból głowy? O ile z jego epizodycznym występowaniem można poradzić sobie można lekami, o tyle długoterminowe stosowanie środków przeciwbólowych, takich jak ibuprofen lub acetaminofen prowadzi do skutków ubocznych, na przykład do uszkodzenia wyściółki żołądka, problemów żołądkowo-jelitowych i wielu innych. Długookresowym rozwiązaniem dla osób cierpiących na przewlekłe napięciowe bóle głowy zamiast tego, powinno być odpowiednie dbanie o siebie, a jako terapia: masaż.

Co powoduje napięciowy ból głowy?

Choć nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, jedno jest pewne: to stres jest jego głównym wyzwalaczem. Inne wymieniane często czynniki powodujące takie bóle to: głód, niski poziom żelaza w organizmie lub nawet zmęczenie. Tak więc, jednym ze sposobów na złagodzenie lub zapobieganie napięciowym bólom głowy jest jedzenie zrównoważonych posiłków, odpowiednia ilość zdrowego snu i unikanie stresu. Łatwo powiedzieć! Jak w naszym zabieganym życiu, pełnym obowiązków w pracy, ciągłych wyzwań i problemów, znaleźć sposoby na pozbycie się stresu, odprężenie i relaks?

W jaki sposób masaż może pomóc w napięciowych bólach głowy?

Wyniki badań opublikowane na łamach „American Journal of Public Health” wykazały, że sesje masażu skupiającego się na mięśniach w okolicy szyi i ramion oraz na specyficznych punktach ciała, spowodowały znaczne zmniejszenie częstotliwości i czasu trwania napięciowych bólów głowy w przypadku osób przewlekle na nie cierpiących. Co więcej, korzyści te pojawiły się już w pierwszym tygodniu po rozpoczęciu trwającego 4 tygodnie leczenia, a efekty utrzymywały się nie tylko przez cały okresu badania, ale i po jego zakończeniu. To właśnie takie długoterminowe efekty, a nie jednorazowe korzyści (jak ustąpienie bólu po zażyciu środka przeciwbólowego), pokazują wartość masażu jako formy terapii leczenia napięciowego bólu głowy.
To ważna wiadomość dla osób cierpiących na napięciowe bóle głowy: należy poddać się serii odpowiednio ukierunkowanych sesji masażu, które mają na celu złagodzenie napięcia mięśniowego i nagromadzonego stresu, bo to one głównie przyczyniają się do powstawania bólów głowy” – mówi Eric Stephenson. I dodaje: „Poddanie się wielu takim sesjom w krótkim okresie może przynieść skumulowane efekty, które można odczuć jako zmniejszenie częstotliwości, skrócenie czasu trwania i zniwelowaniu poziomu bólu”. A ponieważ masaż ma wiele dodatkowych zalet, poza leczeniem bólu głowy, w tym redukcję stresu i napięcia mięśniowego, przywrócenie pełnego zakresu ruchomości stawów itd., terapia masażem jest dobrym wyborem i nie niesie ze sobą żadnych negatywnych skutków ubocznych.