Masaż powięziowy, a terapia bólu

Start / Blog / Masaż powięziowy, a terapia bólu

Powięź jest silną tkanką łączną, która spełnia szereg funkcji, jak: izolowanie mięśni ciała, zapewnienie wsparcia strukturalnego i ochrony. Stanowi również podstawę kości, chrząstek oraz ważnych składników układów krążenia i limfatycznego. Skoro tutaj jesteś, wiesz zresztą zapewne, czym jest powięź. Gdybyś jednak chciał dowiedzieć się na jej temat nieco więcej, koniecznie zajrzyj do mojego poprzedniego artykułu Czym jest powięź.

Choć powięź jest cienka, trudno odmówić jej solidności. Niestety, nawet pomimo niesamowitych zdolności powięzi do dostosowywania się do naszych ruchów oraz przy całej jej elastyczności i ta część ciała podatna jest na urazy. Bywa, że na powierzchni tej rozległej tkanki tworzą się zgrubienia i stwardnienia. Mogą one powodować długotrwały i uciążliwy ból. W ich leczeniu stosuje się różne zabiegi, w tym masaż powięziowy oraz stretching.

Czym jest masaż powięziowy?

Masaż powięziowy to rodzaj masażu, który obejmuje rozciąganie i masaż tkanek łącznych lub powięzi. Korzenie jego popularności sięgają końca lat 90. Podobnie jak w przypadku innych form masażu, istnieje wiele szkół jego przeprowadzania. Zwykle jednak rozpoczyna się od delikatnego ucieskania, który ma na celu ogrzanie i rozluźnienie mięśni. Podczas pracy terapeuta identyfikuje obszary napięcia, które wymagają jego uwagi i wraca do nich, rozciągając je i stymulując powięź. Specjalista czuje zmianę w tkance, a następnie podąża za uwolnieniem do następnej bariery. Robi to tak długo, aż poczuje zmianę napięcia.

Zabieg może być przeprowadzany w różnych pozycjach oraz z różną intensywnością. Co więcej, często robi się w innych rejonach ciała, niż wydaje się pacjentowi, że się powinno. Celem masażu powięziowego jest bowiem zmniejszenie napięcia w całym organizmie, a wskazówkami do skupienia się na konkretnych rejonach nie jest sam ból, lecz napięcie mięśniowe – często nietożsame z miejscem wrażenia dolegliwości.

Masaż powięziowy w Bielsku-Białej

Coraz częściej lekarze przepisują masaż powięziowy jako uzupełnienie innych form terapii. Chętnie włącza się go zwłaszcza w przypadku przewlekłych dolegliwości bólowych ze względu na stosunkowo szybkie efekty – często o poprawie pacjenci mówią już po kilku sesjach. Regularne poddawanie się zabiegom masażu powięziowego może jednak nie tylko załagodzić ból mięśni, ale także poprawić ich elastyczność czy pozytywnie wpłynąć na postawę ciała.

ebook Dieta na ból pleców

Masaż powięziowy w terapii bólu

Ze względu na rozległość powięzi, jej masaż stosowany jest w przypadku szerokiego spektrum dolegliwości. Delikatne masowanie napiętych mięśni w szyi i głowy oraz wokół szyi i głowy może zmniejszyć chroniczne bóle migrenowe lub pomóc w walce ze sztywnością karku. Ten typ zabiegu polecany jest zarówno osobom prowadzącym siedzący tryb życia, chociażby ze względu na pracę, jak i ludziom wyjątkowo aktywnym fizycznie. Świetnie sprawdza się również jako uzupełnienie leczenia niewydolności żylnej (łagodzi np. ból kończyn).

Pomyśl o powięzi jak o stelażu. Jeśli tkanka powięziowa utrzymuje nasze ciała w złej pozycji, nasze mięśnie stają się mniej wydajne w utrzymywaniu prawidłowej pozycji ciała. Prowadzi to do zmiany, w której tkanka łączna przejmuje rolę wsparcia, co może z kolei prowadzić do licznych problemów ze skurczami czy bólem. Celem masażu powięziowego jest zapobieganie i leczenie podobnych przypadków, a więc tak naprawdę jest to zabieg adresowany do każdego (niech pierwszy rzuci kamieniem, kto nie katował swojego ciała złą pozycją i nie jest mu niczego winien).

Masaż powięziowy – przeciwskazania

Nie ma zbyt wielu przeciwwskazań uniemożliwiających stosowanie masażu powięziowego. Niezależnie od tego, czy próbujesz się zrelaksować, czy chcesz złagodzić ból mięśni, masaż ten może okazać się dla Ciebie korzystny. Nie jest on jednak idealny w przypadku:

• Oparzeń, urazów lub bolesnych ran,
  • Złamań lub łamliwości kości,
  • Zakrzepicy żył głębokich,
  • Podczas przyjmowania leków rozrzedzających krew.

Korzyści z masażu powięziowego

Masaż powięziowy to system terapeutyczny opracowywany od tysięcy lat. Tak naprawdę od zawsze ludzie mieli problemy z układem ruchu i szukali najskuteczniejszych form terapii. Obecnie problemy jeszcze się zaostrzyły w wyniku długiego przebywania w pozycji siedzącej, niewłaściwej diety, ograniczenia aktywności ruchowej, itp.

Terapeuta, aby nauczyć się skutecznie wykonywać masaż powięziowy musi poświęcić wiele lat na naukę. Dlatego tak niewielu masażystów i fizjoterapeutów się tym zajmuje. A szkoda ponieważ dla pacjenta masaż powięziowy wiąże się z całym szeregiem korzyści:

• Efekt przeciwbólowy
  • Poprawa czucia ciała
  • Lepsze ustawienie ciała w przestrzeni
  • Korekcja wad postawy
  • Zmniejszenie obrzęku
  • Poprawa mobilności
  • i wiele, wiele innych

Masaż powięziowy w Bielsku-Białej

Podsumowanie – czym różni się masaż powięziowy od klasycznego?

Masaż z powodzeniem stosuje się już od czasów Hipokratesa (czyli od bardzo, bardzo dawna). Przez setki lat myślano o nim w bardzo podobny sposób, jednak czasy się zmieniają. Coraz więcej wiemy o tajemniczym ludzkim ciele, toteż możemy wprowadzać do znanych technik masażu modyfikacje, które spotęgują jego efekty. W klasycznym masażu terapeuci łagodzą napięcie i stres poprzez ucisk oraz manipulację tkankami. Zazwyczaj masażysta ugniata i głaszcze mięśnie, używając przy tym jakiegoś płynu (olejku, kremu etc.) dla zwiększenia płynności ruchów. W przypadku masażu powięziowego różnicą jest to, że specjalista skupia się na samej powięzi, a nie skrytych pod nią mięśniach. Coraz więcej badań naukowych wskazuje, że podobne podejście przynosi lepsze i trwalsze efekty. Według nich to powięź bowiem prowadzi między innymi do skurczy mięśni. Dlatego, jeżeli sądzisz, że odczuwasz bóle związane z dysfunkcjami powięzi, skontaktuj się z fizjoterapeutą już dziś.

Zapisz się na darmowy webinar