Jak złagodzić ból szyi za pomocą masażu?

Ból szyi jest niezwykle powszechną dolegliwością. Szacuje się, że każdego roku swojemu lekarzowi uskarża się na niego aż 50% dorosłych osób. Jest to także jeden z głównych powodów wizyt u fizjoterapeutów. Pacjenci skarżą się na takie objawy, jak ból szyi promieniujący do głowy, barku lub ramienia. W niektórych przypadkach jest to ból na tle nerwowym, w innych wynikający np. z trybu pracy. Niezależnie od tego, czy budzi Cię nagły skurcz, czy też odczuwasz długotrwały i uporczywy dyskomfort, napięte mięśnie szyi i kręgosłupa mogą dodatkowo wpływać na pojawienie się złego samopoczucia i niepokoju, co negatywnie wpływa na codzienne funkcjonowanie.
Eric Stephenson, który przez 20 lat swojej praktyki fizjoterapeutycznej próbował zrozumieć co pomaga na ból szyi. Testował różne techniki masażu. Po latach badań opisał swoje obserwacje w artykule w „Massage Magazine”, w którym wyjaśnił kilka przyczyn występowania bólu szyi i wskazał jaki masaż może pomóc w jego złagodzeniu.

Masaż przynosi ulgę

„Masaż wokół kręgosłupa może być kojący, ponieważ rozmasowane mięśnie wokół szyjnego odcinka kręgosłupa łagodzą napięcie w obrębie całej szyi” – wyjaśnia Stephenson. Nie tylko intensywny masaż pomaga na ból szyi, właściwie każda ilość masażu, dotyku i relaksu może pomóc nam w radzeniu sobie z tą dolegliwością.
Stephenson dodaje także, że różne obszary ciała są połączone z innymi. Na przykład dolna część pleców jest faktycznie połączona ze stopami. Z tego powodu odpowiednia pielęgnacja i profesjonalny masaż kręgosłupa są podwójnie ważne, gdyż wpływają nie tylko na najbliższy obszar, ale na całe nasze ciało

Prewencja jest kluczowa

Stephenson sugeruje, że jednym z najważniejszych efektów masażu na ból szyi jest potęga zapobiegania ich eskalacji, nawracaniu lub występowaniu w ogóle. Masaż służy bowiem nie tylko do radzenia sobie z istniejącym już bólem, ale także do jego uniknięcia, zanim zdarzy się ewentualny wypadek lub uraz. „Badania pokazują, że emocjonalne i fizyczne zdrowie klienta przed doświadczeniem urazu, takiego jak wypadek samochodowy lub uraz sportowy, ma wiele wspólnego z późniejszym poziomem odczuwanego bólu”. Tym więc co pomaga na ból szyi jest również niedopuszczenie do niego zawczasu.
Karen Sherman, badaczka z Group Heallth Research Institute w Seattle odkryła, że częstotliwość i długość sesji masażu także wpływają na ostateczne wyniki terapii. Najbardziej optymalne efekty łagodzenia bólu szyi daje 60-minutowa sesja masażu od 1 do 3 razy w tygodniu. Jej badania, podczas których doszła do podobnych wniosków, obejmowały miesiąc regularnych sesji masażu. U jednych pacjentów aplikowała terapię 30-minutową, u drugich 60. Wyniki jasno wykazały, że optymalnie na ból pomaga dłuższy masaż.

Może zatem warto umówić się na wizytę u odpowiednio wyszkolonego terapeuty, który pomoże zarówno w łagodzeniu już istniejącego bólu szyi, jak i zapobiegnie występowaniu bólu w przyszłości?

Podobne wpisy:

Daniel Kawka
Fizjoterapeuta, Certyfikowany Bodyworker
Międzynarodowy Terapeuta OM Cyriax i NDT Bobath
Dyplomowany Terapeuta PNF, Certyfikowany Terapeuta Saebo

Comments are closed.