Czy ibuprofen szkodzi? Bezpieczne sposoby na ból

NLPZ, czyli niesteroidowe leki przeciwzapalne, to dzisiaj jedne z najczęściej stosowanych produktów przy bólach głowy, dolegliwościach reumatoidalnych czy przeziębieniach. Wiele wskazuje jednak na to, że poza pozytywnym działaniem przeciwbólowym, wykazują również negatywny wpływ na ludzki organizm. Tak, według niektórych badań na dłuższą metę ibuprofen szkodzi, zamiast pomagać. Wśród potencjalnych zagrożeń wyróżnić można:

  • u osób zdrowych zwiększenie ryzyka udaru o 90% (jeżeli stosujemy ibuprofen w dawce powyżej 200 miligramów dziennie)
  • u osób z miażdżycą (ta sama dawka leku – powyżej 200 miligramów) podnosi ryzyko udaru aż o 336%
  • u osób po zawale zażywanie NLPZ zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnego zawału i to już od pierwszego dnia stosowania NLPZ (nimesil o 69%, indometacyna o 56%, ibuprofen o 41%)
  • osób aktywnych fizycznie NLPZ zwiększają ryzyko zawału i udaru z powodu wpływu leków na produkcję tlenku azotu, rozszerzającego naczynia krwionośne
  • u osób stosujących jednocześnie leki antydepresyjne NLPZ zwiększają ryzyko wystąpienia krwotoku śródczaszkowego

Do leków z grupy NLPZ należą: ibuprofen (m.in. Acatar Zatoki, Aprofen, Brufen, Ibum, Ibuprom), diklofenak (m.in. Olsen, Diclac, Naklofen, Voltaren), naproksen (m.in. Aleve, Anapran, Naproxenum), ketoprofen (m.in. Ketonal, Refastin, Profenid), nimesulid (Nimesil), itd.

Jak widać, są to wszystko bardzo dobrze znane większości leki. Często wydaje nam się, że nie ma dla nich żadnej sensownej alternatywy albo, że choć ibuprofen szkodzi, to plusy jego stosowania są większe niż ryzyko. Po co jednak narażać się na konsekwencje, gdy istnieją alternatywy? Co stosować zamiast NLPZ? Czym zastąpić ibuprofen? Jak poradzić sobie z długotrwałym bólem?

  • Maści i żele z naturalnymi składnikami pomogą złagodzić ból miejscowo.
  • Aktywność fizyczna, najlepiej przy początkowym wsparciu specjalisty, pozwoli np. wzmocnić mięśnie i zredukować bóle takie, jak dolegliwości kręgosłupa, karku, ramion czy nóg.
  • Zbilansowana dieta bogata w kwasy omega-3 (głównie ryby i owoce morza, ale także olej lniany, rośliny zielonolistne i orzechy włoskie) zmniejszy ryzyko udarów i miażdżycy, pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu w organizmie.
  • Częste spacery i wystawienie się na światło słoneczne pomogą w syntezowaniu witaminy D3, której niedobory mogą być odpowiedzialne za osłabienie, bóle głowy i ogólne zmęczenie.
  • Specjalistyczna fizjoterapia często pozwala zniwelować bóle do tego stopnia, że korzystanie ze wsparcia NLPZ w ogóle nie jest konieczne.

Źródło:
1. http://bmjopen.bmj.com/content/4/4/e004059.abstract?sid=5c8604d3-ded7-4818-bcac-683e75a5f90b
2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20530789
3. http://www.bmj.com/content/342/bmj.c7086

Daniel Kawka
Fizjoterapeuta, Certyfikowany Bodyworker
Międzynarodowy Terapeuta OM Cyriax i NDT Bobath
Dyplomowany Terapeuta PNF, Certyfikowany Terapeuta Saebo
606 300 315

Comments are closed.